چگونه بانک ذهنی خودتان را مدیریت کنید؟

با سلام و خدا قوت به همراهان همیشگی توانا شو

در مطلب قبلی در خصوص بانک ذهنی و نحوه کارکرد این بانک برایتان نوشته بودم و در ادامه آن بحث خوشحالم به اطلاعتان برسانم که روش هایی برای مدیریت بهینه این بانک ذهنی قدرتمند وجود دارد و من در اینجا به چند مورد از آنها به اختصار اشاره خواهم کرد.

الف- در سپرده گذاری دقت کنید و فقط افکار مثبت را به بانک ذهنی خودتان بسپارید.

بیایید برخورد درستی با موضوع داشته باشیم، اکثر افراد به دفعات فراوان با موقعیت های یاس آور، نا خوشایند و دستپاچه کننده روبه رو می شوند. ولی برخورد افراد موفق و نا موفق با این موقعیت ها کاملا متفاوت است. آنچه که نتیجه نهایی را رقم می زند عکس العملی است که ما در مواجه با رویدادهای زندگی از خود نشان می دهیم. افرا ناموفق قضیه را به اصطلاح به دل می گیرند و به جای اینکه سعی در حل موضوع و مسئله پیش آمده نمایند به لاک خود فرو رفته و این موضوع را بیش از حد شخصی می پندارند.

آنها به تجربیات نا خوشایند خود می چسبند و همین ها را در بانک ذهنی خود سپرده گذاری می کنند و در محکم ترین صندوق امانت بانک قرار میدهند. با اینکه آنها را سپرده گذاری کرده اند ولی هیچگاه آنها را از خود دور نمی کنند و چه بسا که خاطرات ناخوشایند آنها همان چیزی است که در آخرین لحظات بیداری و قبل از خواب به آن فکر میکنند و ابتدایی ترین لحظات روز را با همین افکار شروع می کنند و شاید نیاز به توضیح نباشد که به خواب رفتن با این افکار منفی و پریشان چه بلایی بر سر ضمیر ناخودآگاه می آورد.

بر عکس افراد موفق و دارای هوش هیجانی بالا هیچ گاه به خاطرات منفی خود رجوع نمی کنند. این بدان معنا نیست که آنها اصلا خاطرات منفی و آزار دهنده ندارند. بلکه نکته اینجاست که آنها در سپرده گذاری هایشان دقت بالایی دارند و فقط افکار مثبت و موفقیت هایشان را به بانک ذهنی خود میسپارند.

فکر کردن به خاطرات تلخ و منفی گذشته به منزله این است که شما هر روز مشتی خاک در موتور ماشین خود بریزید. شاید به راحتی برایتان قابل تصور باشد که چه بلایی بر سر موتور ماشینتان خواهد آمد. جالب است بدانید که بسیاری از افراد کارهایی وحشتناک تر از این را با موتور ذهنشان انجام می دهند و حاضر به پذیرفتن پیامدهایش هم نیستند. و مدام گله میکنند از اینکه احساس خوبی به زندگی ندارند و نمی توانند در کارهایشان موفق شوند.

اگر به سرعت اینکار را متوقف نکنید و خاک و ناخالصی ها را از موتور ذهن خود پاک نکنید دیگران را خواهید دید که در جاده موفقیت به سرعت از کنار شما سبقت می گیرند و به سمت مقصد در حرکت هستند. در حالی که شما در کنار جاده با کوله باری از غم و غصه و افکار مأیوس کننده و منفی نشسته اید. راه حل این موضوع بسیار ساده است: در لحظاتی که با افکار خود خلوت کرده اید ، مثلا وقتی که رانندگی می کنید و یا به تنهایی غذا می خورید خاطرات خوب و مثبت خودتان را از بانک ذهنیتان بیرون بکشید و مرور کنید. سعی کنید فقط افکار مثبت و امیدوار کننده را به بانک ذهنی خود بسپارید. با اینکار احساس مطبوعی را در خودتان برانگیخته و اعتماد به نفس بالایی پیدا می کنید. قدر لحظات قبل از خواب را بدانید و مثبت ترین افکار را با خودتان مرور و به حافظه بسپارید.

با ما همراه باشید تا راهکار های دیگری برای مدیریت این بانک قدرتمند ذهنی بیاموزید.

دوست دار شما

یعقوب حمدی

" توانا شو"