به نام خداوند دانا و توانا

به توجه به استقبال همراهان عزیز توانا شو در خصوص مطلب " سپرده گذاری اعتماد به نفس در بانک ذهنی" لازم دیدم نقش تهیه لیست شکرگزاری را در مدیریت این بانک بیان کنم. امیدوارم که در ادامه این مطلب بتوانم راهکارهای ساده و کاربردی لازم را در این خصوص بیان کنم و همراهان گرامی توانا شو هم با مطالعه و بکارگیری این اصوصل بتوانند قدمهای موثری در راستای توانا شدن بردارند.


ب-  لیست شکر گزاری تهیه کنید:

احتمالا خیلی از شما همراهان عزیز توانا شو در مورد لیست شکرگزاری مطالبی شنیده یا خوانده اید، لازم می دانم به اطلاعتان برسانم که این بخش از مطلب را بنده بارها و بارها تجربه کرده  و تاثیر آن را در زندگی خودم و بسیاری از دانشجویانم مشاهده نموده ام.همین چند روز گذشته تماس تلفنی داشتم از یک شهرستان مرزی و دوستی که آن طرف خط بود با لحنی بسیار امیدوارانه و با اشتیاق برایم تعریف کرد که سال قبل در یکی از کارگاههای آموزشی ام در خصوص تهیه لیست شکر گزاری شنیده بوده و در ابتدا برایش کاری بیهوده و بی ثمر به نظر می آمده است. ولی بعد از مدتی تمایل به انجام اینکار پیدا می کند ولی در ابتدا به جز چند مورد اندک چیزی را برای نوشتن در لیست خود نمی یابد، ولی مأیوس نمی شود و به اینکار ادامه می دهد.

 روزی که با بنده تماس گرفته بود نزدیک به صد مورد از نعمت های الهی را که بابت آنها شکر گزار بود در لیست خود داشت و از من تقاضای راهنمایی داشت برای افزودن به این لیست، من هم به او گفتم در ابتدا قبل از هر چیزی بابت پشتکار و میل به پیشرفتت و استمرار در این امر شکرگزار باش چون خیلی ها به این مرحله نمیرسند. ولی افرادی که به تهیه این لیست ادامه می دهند برای شما خواهند گفت که زندگیشان بعد از شروع اینکار رنگ دیگری به خود گرفته است.

چون محال است در حین اینکه شما سپاسگزار هستید نا امیدی را تجربه کنید. در انتهای این مورد لازم می دانم برایتان بگویم که آنچه بیشتر از تهیه این لیست شما را در مسیر مؤفقیت قرار میدهد در میان گذاشتن این تجربه با دیگران است. این روزها مردم بیشتر مشکلات وناراحتی هایشان را با یکدیگر در میان می گذارند و سعی میکنند ثابت کنند که از شما پر مشغله تر و پر دردسرتر هستند. اگر شما در این میان فردی با افکار مثبت و سرشار از شکرگزاری باشید به مرور روی آنها نیز تاثیر گذار خواهید بود. پس این فرصت کمک غیر مستقیم به دیگران و افزایش سطح امیدواری و امید به زندگی را در آنها از دست ندهید. مرتب موفقیت های خودتان و دیگران را بازگو کنید و بابت این موفقیت ها جشن گرفته، شادی و شکرگزاری کنید. تهیه این لیست به مانند این است که شمنا هر روز مقادیر زیادی اعتماد به نفس را به بانک ذهنی خود میسپارید.

با تشکر فراوان

یعقوب حمدی

توانا شو